APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ – ŻYCZLIWOŚĆ, WDZIĘCZNOŚĆ I MARZENIA ORAZ PODSUMOWANIE INNOWACJI
W kwietniu, maju i czerwcu w klasie 3b w ramach innowacji pt.: „Wspieranie rozwoju uczniów z wykorzystaniem Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej w edukacji wczesnoszkolnej” - realizowanej przez wychowawczynię p. Paulinę Wardęcką uczniowie dowiedzieli się jak ważna w życiu jest życzliwość, wdzięczność oraz jak cenne jest posiadanie marzeń.
ŻYCZLIWOŚĆ – próbuj zrozumieć i wspierać innych!
Tam gdzie ludzie są dla siebie życzliwi, można doświadczyć radości, spokoju, dobra, rozwijać się i snuć marzenia. Współzawodnictwo i rywalizacja odgrywają coraz większą rolę w życiu każdego z nas. Tymczasem praktyka wychowawcza potwierdza, że to okazywanie ŻYCZLIWOŚCI i pomaganie innym ludziom daje szczęście i zwiększa optymizm. Wrażliwość przejawia się w dbaniu o innych, w delikatności, a także gotowości niesienia pomocy, dzielenia się i wspierania.
W trakcie zajęć uczniowie poddali się relaksacji, wysłuchali opowiadania, na podstawie którego dzielili się swoimi refleksjami i spostrzeżeniami. Co więcej utrwalili, czym jest EMPATIAi dlaczego tak ważna jest troska o siebie nawzajem – w klasowym zespole. Dzieci stworzyły także „Pajęczynę życzliwości”. Zadanie polegało na wypowiedzeniu głośno imienia kolegi lub koleżanki z klasy, powiedzenia jej czegoś szczerego i miłego i potoczenia/rzucenia w jej stronę kłębka wełny. Następnie kolejni uczniowie powtarzali tą czynność, aż do stworzenia pokaźnej pajęczej sieci. Podczas lekcji, dzieci podzielone na zespoły stworzyły również plakaty zawierające „przepis na szczęście w naszej sali”.
WDZIĘCZNOŚĆ – okazuj wdzięczność za to co Cię spotyka!
Wdzięczność wiele zmienia w życiu, a codzienne zażywanie witaminy „W” może sprawić, że optymistyczniej spojrzymy na świat i będziemy czuć się szczęśliwsi!
Podczas zajęć dzieci m.in.: poddały się wizualizacji. Uczniowie wysłuchali tekstu o „Zamku i zawieszanych w nim portretach”. Następnie każde z dzieci stworzyło „ścianę wdzięczności”, którą schowało do swojej apteczki skarbów. Uczniowie podzieleni na grupy wykonywali także zadanie polegające na ułożeniu z rozsypanki ciągów wydarzeń z wykorzystaniem znanego im już szyfru WPS(wydarzenie -> przekonanie/myśl -> skutek). Poszło im to świetnie!!! A to stanowi dowód na to, że uczniowie klasy 3b potrafią dostrzec negatywne sposoby myślenia i zamienić je na pozytywne – aby i taki skutek - a wraz z nim i samopoczucie - osiągnąć.
MARZENIA – wyznaczaj cele i snuj marzenia!
Snucie marzeń powoduje, że życie nabierze kolorów i będziesz zmierzać tam, gdzie chcesz! Droga do celu często jest ważniejsza, niż samo jego spełnienie!
Marzenia się spełniają pod warunkiem, że odrzucimy wszelkie zniechęcające przekonania typu: „Nie, to się nie uda!”, „To jest niemożliwe!” itp. Czasami wystarczy wyjść poza codzienne ograniczenia i zacząć myśleć o tym, co byśmy chcieli osiągnąć.
Dzieci dowiedziały się, że aby myśleć pozytywnie muszą też marzyć i uruchamiać własną wyobraźnię.Dzięki temu będzie im łatwiej uwierzyć w siebie, zacząć planować i świadomiej określać cele, a także docierać do własnych potrzeb i pragnień. Ponadto wiedzą, że dzięki marzeniom będą w stanie lepiej rozpoznać własne uczucia/emocje, a także się wyciszyć ze wszelkich napięć.
Podczas zajęć uczniowie poddali się relaksacji, a następnie wysłuchały tekstu stanowiącego bazę do naszych dalszych rozważań na temat marzeń. Uczniowie stwierdzili, że „marzenia mogą być lekarstwem”, ponieważ: są optymistyczne, dają poczucie wolności, mają w sobie moc i siłę, rozwijają wyobraźnię, a także pozwalają dostrzec to, czego w rzeczywistości chcemy. Dzieci projektowały „jak będzie wyglądało ich życie za 20 lat”, a także wypisywały na karteczkach swoje marzenia i plany.
PODSUMOWANIE
W dn. 20.06.2024r. podsumowaliśmy i zakończyliśmy nasze całoroczne zajęcia odbywające się w ramach innowacji „Wspieranie rozwoju uczniów z wykorzystaniem Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej w edukacji wczesnoszkolnej”. Uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy, które mogą schować do swoich apteczek skarbów. Z kolei do rodziców uczniów zostały skierowane ankiety na podstawie, których można wnioskować, że zajęcia pozytywnie wpłynęły m.in. na rozwój społeczny i emocjonalny dzieci.
Prowadząca zajęcia: Paulina Wardęcka, wychowawczyni klasy 3b