Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej - "WYTRWAŁOŚĆ"
„NIE NARZEKAJ, ŻE MASZ POD GÓRKĘ, GDY IDZIESZ NA SZCZYT!”
W ramach innowacji pt.: „Wspieranie rozwoju uczniów z wykorzystaniem Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej w edukacji wczesnoszkolnej” - realizowanej w klasie 3b przez wychowawczynię p. Paulinę Wardęcką – tym razem uczniowie kształtowali swoją WYTRWAŁOŚĆ! Największym ograniczeniem realizacji własnych pragnień jesteśmy MY SAMI, tzn. nasze przekonania i sposób w jaki wyjaśniamy życiowe wydarzenia. Kiedy chcemy czegoś dokonać, potrzeba nam wytrwałości i właśnie tej postawie poświęcona była piąta część programu APTECZKA.
Podczas zajęć dzieci uświadomiły sobie, że w osiągnięciu celu przeszkadzają nam takie przekonania jak np.: „Nie mogę”, „Nie potrafię”, „Inni mi mówią, że to nie ma sensu”, „Ktoś zrobi to lepiej niż ja”, „Nie mam tyle odwagi”, „Nigdy tego nie robiłem”, „Nie jestem gotowy”, „Nie mam już siły”, „Nigdy mi się to nie uda”.Trzecioklasiści wiedzą już, że WYTRWAŁOŚĆ ściśle wiąże się z pokonywaniem trudności, które pojawiają się na drodze do realizacji celu, a jedną z trudności, która zniechęca do podejmowania dalszych działań są BŁĘDY. Nie da się przeżyć życia bez popełniania błędów. Dlatego tak ważne jest, by napotykane trudności traktować jak okazje do nauczenia się czegoś, a także by nie zniechęcać się przy pierwszym niepowodzeniu.
Podczas zajęć - prócz wielu rozmów, burzy mózgów - uczniowie wykonywali tematyczne karty pracy, wysłuchiwali opowiadań („Wyprawa w góry” oraz „Złoty kluczyk”) pokazujących jak się nie poddawać i zmieniać sposób myślenia, a także zapisywali na karteczkach swoje odpowiedzi na pytanie „W czym może nam pomóc wytrwałość?” - po czym układali je na dywanie tworząc „SŁOŃCE WYTRWAŁOŚCI”.
Następnie dzieci podzielone na dwie grupy wzięły udział w KONFERENCJI NAUKOWEJ. Ich zadaniem było znalezienie argumentów potwierdzających tezy: 1. „NIE MA BŁĘDÓW! SĄ TYLKO LEKCJE!” oraz 2. „BŁĘDY TO NAJLEPSZA DROGA DO PORAŻKI!”. W kolejnej części doszło do konfrontacji wyników prac grup na drodze której doszło do ustalenie wspólnego stanowiska. Uczniowie stwierdzili, że: błędy zdarzają się wszystkim, a popełniając je można drogą eliminacji dojść do dobrego rozwiązania; można skorygować swoje działania i zrobić coś lepiej; kiedy ktoś się czegoś uczy – ma prawo do błędów; nie ma ludzi, którzy wiedzą wszystko; obawa przed popełnieniem błędów może paraliżować działanie!
Na zakończenie zajęć każde dziecko wykonało swój „kluczyk wytrwałości”, który będzie mu przypominał o tym, czego nauczył się podczas zajęć.